הסרטים האהובים עלי

הסנדק

הסנדק

 

לצד מוזיקה וספורט, עליהם עשיתי רשימות בפוסטים הקודמים שלי, סרטים וקולנוע הם אהבה נוספת שלי. מאז שאני זוכר את עצמי, עוד בימים בהם היו כבלים פיראטיים, ערוץ אחד, ספריית וידיאו, אהבתי מאוד לראות סרטים.

אני זוכר לא רע את אחד הסרטים הראשונים שצפיתי בהם, המגדל הלוהט, סרט משנת 1974 עם סטיב מקווין ופול נוימן (אז כמובן לא ידעתי את זה), הוא הרשים אותי מאוד, כיאה לסרט אסונות איכותי. זוכר שצפיתי גם במשחקי מלחמה הידוע, ודמיינתי שאני הבחור שבגללו כמעט מתחילה מלחמה. בין לבין היו סרטים אחרים, כולל ישראלים שהיום לא הייתי צופה בהם.

בתיכון וגם לאחר מכן, זה היה ממש טקס. הייתי הולך לספריית וידיאו, משוחח עם הצוות במקום, שוקע שם בחיפושים, בודק סרטים חדשים, סרטים זרים ואיכותיים, אהבתי לצפות בכולם. סרטים צרפתיים, יפניים, איטלקיים, גרמניים, וכמובן סרטים אמריקאיים ובריטיים. באותה תקופה כבר היו מגוון ערוצי סרטים בטלוויזיה, כך שתמיד היה מה לראות, תמיד היה סרט טוב לצפות בו בערב.

עם הזמן זה הפך להיות מורכב יותר. גם היום אני אוהב מאוד לצפות בסרטים, אך לצערי, אני נרדם במהלכו ולא זוכה לראות את כולו. היום גם יש הרבה פחות סרטים איכותיים, אז אני חוזר אל סרטים שצפיתי בהם, בתקווה לגלות בהם משהו חדש, משהו שפספסתי. זה היופי בסרטים. לגלות דברים שלא ראיתי אוותם בפעם הראשונה.

 

מה אני אוהב בסרטים?

 

בעיניי שיר טוב הוא סרט קצר. כשמאזינים לו, אפשר לעצום עיניים ולראות אותו באמת מתרחש. כל משפט וכל מילה אפשר להסריט.

זה מה שאני אוהב בסרטים. לראות את הדברים מתרחשים מול העיניים, להיכנס אל תוך העולם של הדמויות, לדמיין שזה אמיתי, זה כאן מעבר לפינה. גם אם זה סרט של גיבורי על, סרט אסונות או מדע בדיוני.

בעיניי עשיית סרט זו אומנות גאונית. כתיבת התסריט, הבימוי, צילומים, היכולת להבין מה השחקן צריך לעשות ומה הוא צריך לומר ואיך לעמוד, בשביל שהסצנה תהיה מושלמת. זה לקחת אלף פרטים שונים ולהפוך אותם לסיפור אחד שלם.

סרט טוב בעיניי, הוא כזה שאפשר לחזור אליו שוב ושוב, לא להשתעמם, תמיד לגלות בו דברים חדשים, לצחוק ולהתרגש, כאילו זו פעם ראשונה. סרט טוב הוא גם בעל משמעות, מעבר למסך, מעבר למה שהוא מציג. בין אם זה על החיים ובין אם על דברים אחרים.

 

10 סרטים שאני אוהב מאז ומעולם

 

טרילוגיית הסנדק – מי שרוצה ללמוד כל מה שצריך על עשיית סרט בלי ללמוד בבית ספר לקולנוע, צריך לעשות רק דבר אחד, לצפות בטרילוגיה של הסנדק ובדיסק הרביעי של הקופסא שהוציאו לכבוד הסרט. שם אפשר למצוא את הסרטים הכי טובים שנעשו אי פעם, לפי דעתי, וכל מה שצריך לדעת על איך עשו אותם, מכל זווית אפשרית.

הסנדק הוא הרבה יותר מסרט על מאפיה ומשפח., זה סיפור על איך בני אדם מתנהגים, סיפור על קשרים, פוליטיקה, ואפילו סיפור על אומה. אם תרצו, הסנדק הוא הגרסה הקולנועית לנסיך של מקיוואלי.

נאמנות גבוהה – זה ללא ספק, הסרט האהוב עלי. הוא מחבר את כל מה שאני אוהב. הרבה מוזיקה טובה, דיאלוגים שנונים, התלבטויות והרהורים אמיתיים על החיים.

חבר אמר לי פעם שזה סרט על זוגיות לגברים. לא יודע אם זה נכון, אני כן יודע שהחלום שלי הוא להיות רוב גורדון, להחזיק בבעלותי חנות תקליטים, להאזין למוזיקה כל היום, ולהתנשא מעל לקוחות שקונים לבת שלהם את הדיסק החדש של סטיבי וונדר.

מת לחיות (1-3) – גדלתי על סרטי אקשן של שנות השמונים והתשעים, ואין ספק זה סרט האקשן ביותר שנעשה אי פעם. הכל נראה ונשמע אמיתי, לא ממוחשב ולא מתוכנת. כל ילד שצפה בסרט בזמן אמת, רצה להיות ג'ון מקליין.

הכי טוב שיש – זה סרט פשוט, כמעט זניח למרות שהדמויות הראשיות זכו באוסקר לשחקנים הטובים ביותר, ובכל זאת אני מאוד אוהב אותו. דיאלוגים שנונים, דמויות ייחודיות, ושאלה אחת שמהדהדת חזק, מה אם זה הכי טוב שיש, מה אנחנו אמורים לעשות אז?

סרטים של האחים מרקס – יש לי בבית שורה של סרטים שלהם, והם מצחיקים אותי בכל פעם מחדש. הדמויות שג'ארציו מרקס משחק, אי אפשר לשכוח אותן, אי אפשר למחוק אותן.

מועדון קרב – יש סרטים טובים שקשה מאוד לחזור אליהם, בגלל שהם מאוד מורכבים ועמוסים. מועדון קרב הוא כזה. אך הסיפור, המסר ובעיקר הסצנה הסופית, הופכים אותו לסרט שאי אפשר לשכוח.

בחזרה לעתיד – החוויה לצפות בשני הסרטים הראשונים בפעם הראשונה, היתה בלתי נשכחת. היינו ילדים ושאלנו את עצמנו, אם יום אחד זה באמת יקרה, נוכל לטוס בזמן, נוכל ליהנות ממעיל שמתייבש בעצמו או מסקייטבורד מרחף. אין לנו את כל זה עדיין, ובכל זאת מדובר בסרטים שעדיין כיף לצפות בהם.

טרילוגיית האביר האפל –  כשהייתי ילד צפיתי בבאטמן הראשון ומאוד אהבתי אותו. לימים עזבתי את סדרות גיבורי העל למיניהן, וחזרתי אליהן עם הופעתו של האביר האפל. מאז אני עוקב באדיקות אחרי הסדרות השונות. זו הסדרה האהובה עלי. היא הרבה יותר מאשר סיפור על גיבור על, זו סיפור על רשע וטוב, על הפער הדק שבין נבל לגיבור.

מוכרים בלבד – הסרטים הראשונים של קווין סמית' אהובים עלי, בזכות הפשטות, הדיאלוגים, והרצון להיות חלק מהם. חלקם לפחות, הציגו דמויות בדיוק כמו שאנחנו היינו בחיים, חבר'ה שרוצים לעשות כיף.

INTO THE WILD –  סרט אהוב עלי בגלל הסיפור, המסר, השאיפה להיות מוכן לוותר על הכל ולחיות חיים פשוטים. הפסקול של אדי וודר רק מוסיף לחוויה.

 

סרטים נוספים שאני מאוד אוהב: המחנכים, קסם נעורים, ביג לובובסקי, קיל ביל, סיפורו של ויל האנטינג, טרילוגיה של לפני הזריחה.

 

 

Please follow and like us: